Stoi na stacji lokomotywa… patrzę, a to Pendolino! / Stands at the station: a locomotive… I look , and it’s Pendolino !
Pewnie dla wszystkich podróż Pendolino to już normalka. I świetnie! Jednak ja dołączyłam do światowców niedawno. Popędziłam tą luxtorpedą z Krakowa do Warszawy w 2,5 h. Regulowane fotele, rozkładane stoliki, indywidualne oświetlenie, gniazdko elektryczne przy każdym siedzeniu i oczywiście wieszaki oraz półki na bagaż podręczny. Wi-fi wiadomo, że jest. Część siedzeń rozmieszczono naprzeciw siebie i w ten sposób powstała czteromiejscowa strefa dla wspólnie podróżujących lub dla miłośników brydża. Na ekranach pod sufitem wyświetlają się informacje, które bardzo lubię: ciekawe i bezużyteczne, ale które najlepiej zapamiętuję (np. angielskie słówko forklift – wózek widłowy, kilka lat temu zapamiętałam od razu, ale jeszcze nie udało mi się go użyć w czasie wielu konwersacji anglojęzycznych). Ale, ale, kolej na kolej. Było szybko, luksusowo, czysto, światowo, komfortowo, miło, wygodnie. Po prostu pendolino !
A dla zainteresowanych przygotowałam trochę danych technicznych i ciekawostek. No to w drogę!
Dane techniczne
- producent: Fiat Ferroviaria (Savigliano – Włochy)
- pendolino po włosku znaczy wahadełko
- liczba wagonów: 7
- długość pociągu: 187,4 m
- max szerokość pudła: 2,83 m
- wysokość pudła: 4,10 m
- całkowita masa pociągu: 395,5 t
- masa obciążonego pociągu: 427,7 t
- max prędkość: 250 km/h, ale w Polsce pociąg rozpendolinia się do 200 km/h
- max moc: 5,500 kW
- średnie przyspieszenie od 0 – 40 km: 0,49 m/s
- średnie przyspieszenie od 0 – 120 km: 0,46 m/s
- liczba miejsc siedzących: 402 (45 w klasie pierwszej i 357 w klasie drugiej)
- kabiny maszynistów znajdują się w dwóch skrajnych wagonach
- cena 20 pociągów zakupionych przez PKP Intercity: 400 mln euro + 265 mln euro na budowę zaplecza technicznego w Warszawie – Grochowie + koszty utrzymania technicznego pociagów przez 17 lat. W przeliczeniu na 1 miejsce w wagonie, pociąg kosztował 200 000 zł
- kara za brak biletu: 650 zł + koszt biletu
- podróż z Krakowa do Warszawy: 2,5 h
- Pendolino zużywa 30% mniej prądu niż porównywalnej wielkości pociąg z lokomotywą dzięki temu, że jest lżejszy
- start w Polsce: 14 grudnia 2014 r.
- szczęśliwe miasta do których dojeżdża: Warszawa, Kraków, Bielsko-Biała, Gdynia, Gliwice, Jelenia Góra, Katowice, Kołobrzeg, Rzeszów, Wrocław
- pociąg przystosowano dla potrzeb osób niewidomych – fotele oznaczono alfabetem Braille’a
- przy wejściu do trzeciego członu została zamontowana winda, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach inwalidzkich. Dla niepełnosprawnych pasażerów przystosowano jedną z toalet.
- tradycyjnie w środkowej części składu znajduje się WARS wita was, ale w jakże odmiennej stylówce
- każdy pasażer otrzymuje poczęstunek: w klasie pierwszej 2 napoje: ciepły i zimny, przekąskę i danie z menu, natomiast w klasie drugiej napój ciepły lub zimny
PS.
hmmm, a może czas na podróż Orient Expresem…